Yunan Adaları-DODEKANES TAKIM ADALARI :SAMOS (Sisam)-PATMOS

8 Temmuz 2012 pazar sabahı,Samos Adası’na kalkan gemiye binebilmek için Kuşadasına geldik.Yunan Hükümeti’nin yeşil pasaporta vizeyi kaldırması adalara geçişi daha kolay hale getirdi.Gemi saat 09.00’da kalkıyor.Kişi başı gidiş-dönüş 55€. Kuşadasında oldukça modern ve büyük bir limandan gemiye biniyorsunuz.Ama araba park sorunu yaşanıyor.Daha önce adaya gittiğimizde limanın park yeri vardı.Şimdi ise otobüsler yanaşıyor diye park ettirmiyorlar.

Kuşadasında park problemi çok fazla.Özel park yerleri aracın günlüğüne 30 TL istiyorlar.En iyisi yol kenarlarında belediyenin park yerleri .Biz üç günlüğüne 28 TL verdik. Park sorununun üzerinde böyle durmam az kalsın gemiyi kaçırıyor olmamızdan. Neyse limandaki acentadan hem biletinizi alıyorsunuz hem de Samos için araba kiralıyorsunuz.Biz de öyle yaptık.Yolculuk bir saat 15 dakika sürüyor. Gemi Samos Adası’nın baş şehri Vathi’ye yanaşıyor.Dokuz yıl önce geldiğimde de aynı gümrük binası vardı.Hiç değişmemiş.Hemen inince bir turizm acentası var.Biz de ertesi gün Patmos’a gitmek için bilet aldık.

AEGEAN FLYİNG DOLPHİN (hızlı gemiler ) ile birbuçuk saatte normal gemiler ile üç saatte varabiliyorsunuz.Hızlı gemilerin kişi başı fiyatı 45€, diğerlerinin ise 35€. Bu gemilerin kalkış limanı ise PYTAGORİA kasabası.Arabayı kiraladığımız kişi gemiye binerken anahtarı paspasın altına koyup limanda bırakırsınız diyor.Yalnız biz otomatik araba istediğimiz için eski bir arbayı günlük 50€ ya kiralıyorlar. Pahalı ama başka da yok.Anlaşılan bunu fırsat biliyorlar. Biletlerden sonra elimizdeki bagajları arabaya koyup,çarşıya gittik.Niyetimiz bir Yunan lokantasında karnımızı doyurmak.Sabah olduğu için birçok dükkan açık.Hatta yeni açılan bir kuyumcu dükkanın kapısında Yunan folkloründen örnekler sunan bir grubu izliyoruz.Tüm satıcılar güleryüzlü.Musakka yiyoruz.Kime raslasak mutlaka Kuşadasına ya da İzmir’e gitmiş.Türk turistlerden memnunlar.Anlaşılan turizmlerinin önemli bir ayağını Türkler oluşturuyor.

Araba ile kıyı kıyı dolaşmaya başlıyoruz.KARLOVASİ,KOKARİ,CHORA. Yol her adada olduğu gibi kıvrıla kıvrıla ilerliyor.Bir yerde durup denize giriyoruz.Her yer plaj.Hava da sıcak olunca,serinliyoruz.Yolda seramik atölyeleri var.Biraz orman içine girerseniz bal satılan yerler.Akşama doğru PYTHAGORİA’ya varıyoruz. Yanlış anlaşılmasın burası çok uzak bir yer değil.20€ lık benzin ile adayı dolaşmak mümkün. Bu kasaba ünlü matematikçi PİSAGOR’un doğduğu yer.Burada ona ait heykeller var.Ayrıca turistik eşyalar da bir hayli fazla.Pisagor her şeyi matematikle açıklarmış.Kendisi bir bardak yapmış.Ve öğrencilerinin bundan içmesini istemiş.Biz de bu bardaktan aldık.Bardağın belli bir çizgisi var. Oraya kadar doldurursanız içeceği rahatlıkla içiyorsunuz.Ama bu çizgiyi aşarsanız o zaman sıvı bardağın altında bulunan delikten akıp gidiyor.Amacı herkesin eşit içmesiymiş.

TRADITIONAL SAMOS POTTERY-KARLOVASSİ ‘de. Pythagoria’ya varınca arabayı park edip limana yürüdük.Bir kafeye oturduk.Buz gibi taze portakal suyu iyi geldi.Kafe sahibi hemen yanımıza gelip hoşgeldiniz dedi.Türk arkadaşlarının olduğundan, Türkiye’yi çok sevdiğinden söz etti.Biz de hemen ona pansiyon sorduk.Arkadaşı varmış oraya gönderdi.Şirin temiz bir pansiyon.SUNSHİNE pansiyon.İşletmecisininadı Eva Athanasiou.Bayanın Amrikalı olduğunu söylediler.Geceliği 30 €. Yerleştikten sonra limana yemeğe indik.Uzo eşliğinde bir yunan lezzeti.Ertesi sabah gemi 08.00’ de hareket edecek.Erken yattık.PATMOS’a gidip döneceğimiz için pansiyonu iki günlük tuttuk. Gemi vaktinde kalktı.Suyun üzerinde uçuyor gibi ilerliyor.Oldukça modern.Patmos’a iner inmez ellerinde tabelalar ile pansiyoncular grubu bizi karşıladı.Kalmak istiyorsanız biri ile gidiyorsunuz. Limandan çıkar çıkmaz sizi belediyenin bir otobüsü bekliyor.

Tepedeki manastra (AGEİA İOANNES MANASTRI)çıkıyormuş.Hemen bindim.Bu adanın adı İncil’de geçiyormuş. Kutsal bir ada.Manastır CHORA bölgesine ve adanın tepesinde.Başşehir SCALA’yı tepeden seyrediyor.Etrafında beyaz evler var.Otobüsten inince dar sokaklardan yürüye yürüye manastıra vardım.Giriş 5 € .Size uzun etek ve şal veriyorlar. İçerde kutsal emanetlerin bulunduğu bir de müze var.Burası Ortodoksların haç yeri olduğu için çok da Yunanlı tarafından ziyaret ediliyor.Manzara harika bu adaya bayıldım.Tam bir huzur adası. Kalabalık yok.Sakin, sessiz. Şirin bir kafeden hem manzayı seyrediyor hem de grek kafemi(bizim Türk kahvesi)yudumluyorum.Oradaki yunanlı aileden öğrendiğime göre öğlen tekrar otobüs varmış ama ben aşağıya yürümeyi tercih ediyorum.Yol üzerinde bir de kutsal mağara var onu göreceğim.

Efsaneye göre İsa Peygamber Aziz Yuhanna’ya burada görünmüş .Çocukları olmayan kadınlar burada duvarlara ellerini sürüyorlarmış.Mağaranın kapısında seksenbeş yaşında olduğunu öğrendiğim bir papaz oturuyor.Onunla sohbet ediyorum.Hayatını anlatan bir kitap yazmış.İstanbul’da bulunmuş.Kitabını satıyor.Mağaraya giriş de 5€. Yaşlı papaz bana bir patika orman yolunu gösteriyor.Oradan şehre iniyorum.Bir deniz molsı.Plaj şahane.Adayı çok sevdim. Öğle yemeğini Türk Bayrağının da bulunduğu şirin bir restoranda yiyoruz.Porsiyonlar çok fazla.Mutlaka bir Grek salat eşliğinde yenen nefis yemek.Yunanlıların salataya konan FETA denen peynirleri çok leziz.Sevimli çarşısında dolaştıktan sonra limana doğru yürüyoruz. Gemi vakti yaklaşıyor.17.00 de kalkacak.Vakit geliyor ama gemi ortalarda yok. Acentaya sormaya gidiyoruz.Bizimle gemide gelen herkes orda.Grev mi yapmışlar yoksa başka bir nedenden mi gemi gelmiyormuş.Yetkili kız nerdeyde ağlayacak.Kimi ben gitmem lazım,yarın erkenden uçağım var kimi biletim var diyor.Tam bir keşmekeş.Bir saatlik bir bekleyişten sonra biz mağdurları toplayıp bir otele götürüyorlar.Orada geceliyoruz.

Çok beğenince burda kaldım diyorum. Ertesi gün 09.00 da limandayız.Ama normal bir gemi ile gitmek zorunda kalıyoruz.KALİMNOS Gemisi.Yolculuk üç saat sürüyor.Bu yolculuğun en hoş tarafı Yunus balıklarının bize eşlik etmeleri.Kaptan düdüğü çalınca yolcular sağlı sollu balıkları izleyebiliyorlar.Gemi ARKİ ve AGATHONİSİ diye iki küçük adaya uğruyor.Şahane plajların bulunduğu şirin adalar.

Döndüğümüzde pansiyoncu bayan bizden o günün ücretini de talep ediyor.Bizim suçumuz olmadığını anlatabilmek çok zor oluyor.Aslında şikayet edilecek bir konu ama sonuçlanır mı bilmem. VATHİ’ye taksi ile gidiyoruz 25€. Araba tutmak daha karlı.Samos’un jöleli şekerlerinden almayı ihmal etmiyoruz.Gemi 17.00 de kalkıyor.Yunanlılar da Kuşadasına geliyor.Komşuculuk oynuyoruz.Ne hoş.Adalar başka güzel.