UÇSUZ BUCAKSIZ ANADOLU-9.BÖLÜM (5000 km)ŞANLIURFA / Göbekli Tepe

Dara Antik Kenti bizi büyüledi.Kazılar yapılırsa bir kez daha burayı ziyaret etmek isterim.Şimdi hedef Şanlıurfa’da bir tepe üzerinde,2018’in 1 Temmuz’unda UNESCO Dünya kültür miraslarına kabul edilen,Dünyanın en eski tapınak merkezi kabul edilen  Göbekli Tepe’yi görmek. Tarih 17 Temmuz 2018. Yıllarca sürdürülen kazılar ,insanlık tarihine yeni bir boyut kazandıran bu merkez için diyebilir ki gördüğüm en ilginç tarih.Kapanmadan yetişmek için acele ediyoruz.Biraz da yolu şaşırdığımız için heyecan içinde yetişiyoruz.

Kazı çalışmaları 1995’ten beri devam ediyor. Neolitik döneme ait 3-6 m.boyunda ve 40-60 ton ağırlığında,üzerinde çeşitli hayvan figürlerinin yer aldığı “T” şeklinde dikili taşlar,yaklaşık 12 bin yıl öncesine ait 65 cm.boyunda insan heykeli, 8-30 m.çapında dairesel ve dikdörgen taşlar.Dünya M.Ö  10 bin yıl önce toplumların henüz yerleşik düzene geçmediği ezberini yaparken burada hiç de öyle olmadığını ispat eden birçok delil var.

Düzenli bir girişi var.Otopark rahat.Bilet aldıktan sonra biraz yürüyorsunuz.Orada sizi minibüsler bekliyor.Onlar ile ören yerine gidiyorsunuz.

Ören yeri bir çatı ile kapatılmış ve etrafında tahtadan bir yolu takip ederek ilerliyorsunuz.Kazı çalışmaları devam ediyor.Burası tekrar görmeyi düşündüğümüz yerlerden.Çıkışta satılan bazı hediyelik eşyalardan ve kitaplardan alıyoruz.Ama daha sonra gittiğimiz Zeugma Müzesinde her şeyin çok daha ucuz olduğunu görünce üzülüyoruz.Aldığımız şeyler,kitap dışında hiç dayanıklı çıkmıyor. Umarım bu konulara dikkat edilir.

Bu gece Urfa’da kalacağız.Trafik bir felaket.Kim nasıl isterse öyle araba sürüyor.Karmakarışık. Otel bulmak zor. Oteller hem çok pahalı hem de yer yok.En sonunda arabayı bir park yerine bırakıyoruz.Orada bize yardımcı oluyorlar.Tarihi bir Urfa evi restore edilerek otel yapılmış.Avlusu ,çeşmesi ..Çok beğendik.Lüks olmasa da güler yüzlü insanların olduğu ve mükemmel bir kahvaltı yaptığımız bir yer.”Pınarbaşı Taş Konak”