İsveç-Kiruna-Ice Hotelde iki gece

bu soğuk kış günlerinde tatilmi olur derken , madem hava soğuk bizde daha soğuk bir yere gideriz diyerek isveçin başkenti stockholme 3,5 saatlik bir uçuşun ardından vardık. burada bir gün geçirdim. burayı bir sonraki yazımda anlatacağım. stockholmden 1 saat 40 dk lık bir uçuşun ardından kirunaya ulaştık. uçak12-12.30 gibi inince direk aprona indik. zaten ortada sadece bizim uçak vardı. heryer kar çok soğuk bir hava bizi karşıladı.

Burada ıce hotelde kalacağız.çıkışta ıce hotel yetkilileri bizi karşıladı. ve yola çıktık.otel havalimanından 20 dk uzaklıkta. ve otelimize vardık. dışarıdan bakıldığında otel konseptinde durmuyor. çevresinde diğer yerlerden ayrılan bir duvar çit yok. 2 adet resepsiyon binası var. birisi buz odalar için, ikincisi ertesi gün kalacağımız ahşap evler için. buz odalarda sadece bir gece kalınıyor çünkü. otelin kurulduğu alan torne nehrinin kıyısı fakat nehir tamamen buz tutmuş. otelin önündeki yola çıkıp yürüdüğünüzde orda yaşayan yöre halkının evlerini gezebiliyorsunuz. kiruna çok kuzeyde bir bölge olduğundan hava sabah 9.30 gibi aydınlanıp 13,30 gibi karamaya başlıyor. yazın ise tam tersi gündüzler çok uzun. resepsiyona giriyoruz. diyorlar içeride küçük odacıkların olduğu yerler ve ortak tuvalet banyo ve sauna alanı var. eşyalarınızı buraya koyun. şaşırıyorum giderken hayalimde evet buz konseptli odalar var ama heryerin buz olacağını düşünmemiştim.yani evet bir oda var ve içeride buzdan yapılan yatak dolap ve buzunda erimemesi için özel bir soğutma sistemi vardır diye düşünmüştüm.eşyalarımızı koyup odalara gidiyoruz.

duvar yatak masa sanatçının çalışma yaptığı herşey buzdan. bir soğutma sistemi yok çünkü zaten hava hep eksi derecelerde. yani buranın esprisi hakkatten eskimolar gibi buzda bir gece geçiriyorsunuz. ayrılıyoruz odalardan ilk gün buzdan heykel yapma aktivasyonuna katılacağız. ıce bara giriyoruz rehberimizle bize buz kütleleri veriyorlar birde onları şekillendireceğimiz aleti. hava çok soğuk daha alışamamışım. birde duvarlarda buzdan olunca hepten soğuk. içimde alt üst termal içlikler, kar pantolonu, polar üst, içi teflon özel yelek, kar montu, ayaklarda özel çorap ve kar ayakkabısı, elde ve kafada termal kumaş soğuk geçirmez özel eldivenler. ama yinede ellerim bir süre tutmaz hal alıyor. neyse başlıyoruz heykeltraşçılık oyununa. normalde bir buz kütlesi süt gibi olur. buradaki buzlar ise şeffaf. bunun sebebi ise ;buzlar torne nehrinden çıkarılıyor. nehrin alt kısmı hep hareket halinde olduğundan buz oluşurken şeffaf ve sanki içi akışkanmış gibi görünüyor. yarım saatin sonunda kedi başına benzer bir heykel yapıyorum. sonradan bu heykeli bir gün ıcebarda, birgünde ana resepsiyonda sergilediler. mutlu oldum tabii.

buz aktivasyonun ardından biraz etraftaki köylere yürüyüşe çıkıyoruz. hep müstakil evler, noel yaklaştığı için hepsinin camında mum şeklinde aydınlatmalar var. her arabada sonradan konulma sis-tipi farları ve kar lastikleri mevcut. 1 tane market, birde restoran var. 3-4 saat gündüz olduğundan sokaklarda pek insan yok. yazın ise buz tutan torne nehrinde balık tutma aktivasyonları yapıyorlar. hava artık çok kararmış ve akşam olmuş. geçiyoruz buz odamıza. buzun üstünde bir yatak, üzerinde geyik derisi birde herkeze ayrı tulum veriyorlar. ama ne fayda ;aldığınız nefes bile ciğerlerinizde donuyor. oda muhteşem yapılmış. çizgi filmdeyim sanki. kafamda bere kıyafetlerim giriyorum tuluma uyuyorum. soğuktan arada bir kalkıyorsunuz. en sonunda sabahı edip küçük oda alanına geçiyoruz. bakıyorum iki metrekarelik odaların birinde iki ingiliz kadın. gece buz odada yapamamışlar burada sabahlamışlar. çok soğuktu diyorlar.

ikinci günümüzde huskilerle büyük gölde kızak aktivasyonu yapıcaz. köpeklerle dolu bir araç gelip bizi alıyor. 10 dk mesafeli bir alana gidiyoruz.köpeklerin hepsine tasmaları takıp kızağa biniyoruz. başlıyoruz gitmeye. önce üzülüyorum köpeklere. sonra bir küçük adada duruyoruz. çadırda çay içicez. köpekler agresif ve mutsuz olmaya başlıyor. dinlenmek istemiyorlar. diyorki rehper onların en sevdiği aktivasyon buzda kızak çekmek. hakkatten dönüşte bakıyorum, giderken hepsinin yüzü gülüyor. iki saatin ardından dönüyoruz otel alanına. bu gece northland lights(kuzeyin ışıkları) için kar motorlarıyla başka bir yere gidicez. (Auroralar (kuzey/güney kutup ışıkları) gökyüzündeki, özellikle kutup bölgelerinde gökyüzünde görülen, dünyanın mânyetik alanı ile güneşten gelen yüklü parçacıkların etkileşimi sonuncu ortaya çıkan doğal ışımalardır. Bu ışımalar, genellikle geceleri gözlemlenir, ağırlıklı olarak İyonosfer’de meydana gelir.

Kutup aurorası veya kutup ışıkları olarak da anılır. Bu olgu yaygın olarak 60 ve 72 derece kuzey ve güney enlemleri arasında görünür, bu da arktik ve antarktik kutup dairelerinin içine düşer. Kuzey enlemlerde bu etki aurora borealis(veya kuzey ışıkları) olarak adlandırılır. Aurora borealis’in görünme olasılığı, kuzey manyetik kutbuna yaklaştıkça artar. Manyetik kutbun yakınlarında oluşan auroralar tam 90 derece, fakat uzaktan kuzey ufkunu yeşilimsi bir parlaklıkla, bazen de güneş alışılmamış bir yönden doğuyormuş gibi soluk bir kırmızıyla aydınlatırlar. Aurora borealis sıklıkla gündönümlerinde oluşur. Cree halkı bu ilginç olaya Ruhların Dansı adını vermişler. Avrupa’da orta çağlarda auroraların Tanrıdan işaretler olduğuna inanılırmış. ) kar motorlarının olduğu alana araçla gidiyoruz. gidecek her iki kişiye birer kar motoru veriyorlar. motorlara binip çıkıyoruz yola.

ilk kar motoru denemelrimi burada yapıyorum. hava kapkaranlık sadece motorun ışığı var ve kar yağıyor. hava çok kapalı olduğundan ancak çok şanslıysak görücez bu ışıkları. varıyoruz alana rehperimiz diyor imkansız göremicez. önce yemek yiyelim sonra tekrar geliriz. yemek için çam ağaçarının arasında küçük bir kulübe kapısında matty karşılyor bizi hoşgeldiniz. içerisi sıcacık, ortada ateş yakılmış, etrafta masalar ve ocak üzerinde pişen geyik eti. yemekleri yiyip çayı içip tekrar gidiyoruz alana. ama maalesef kuzey ışıklarını hava çok kar yağışlı olduğundan göremiyoruz. alt kısma eklediğim resimlerde netten bulduğum bir kuzey ışığı fotosunu kullanıcam, göstermek için. gece oluyor ve biz bu gece sıcak oda dedikleri ahşap kulübemizde kalıcaz. çok mutluyum o yüzden.

artık dona dona parmaklarım kapanmamaya başlamıştı.ertesi gün öğlen vakti uçağımız var dönüş günü. gezi ile ilgili düşüncelerim; normalde aşırı sıcak hava seven biri olarak ben kirunayı ve ıcehoteli çok beğendim. oluşturdukları konseptle sanki otelde değilde orada bir eviniz varmış tatile gitmişsiniz hissini veriyorlar. ıcehoteldeki sanatçılıklar görmeye değer. bir gecede buz odada yatmak evet biraz delilik ama onunda bir tadı var. farklı hisler veren farklı bir tatildi. herkeze tavsiye ederim.