İpek Yolu 6 / Kokand / Taşkent

Bugün Temmuzun 12 si ve biz Taşkent’e geri döneceğiz.Trenimiz öğleden sonra. Sabahımızı değerlendireceğiz. Kokant’ın pazarına gideceğiz. Şükür sabahtan geldi. Kahvaltıdan sonra yola koyulduk.Gideceğimiz yer çok uzak değil.

Kokant’a ilk geldiğimiz gün yolda sigara ve ufak tefek şeyler satan yaşlı bir teyzeye rastlamıştık. Onunla sohbet ederken bir anne ile kızı yanımıza gelip Türkçe mi konuşuyorsunuz dediler. Onlar da İstanbul’da çalışıyorlarmış ve bizi kesinlikle evlerinde ağırlamak istediklerini söylediler. Ben de bir gece önce onları aradım. Meğer otelin hemen yanında oturuyorlarmış. Bugün öğlen yemeğini onlarda yiyeceğiz.

Pazar muhteşem. Her türlü sebze meyve doğal. Bizdeki gibi birbiri ile eşit boyda renkte değil. O kadar özlemişim ki çocukluğum aklıma geldi. Seyretmeye doyamadım. Nasıl zehirlendiğimizi düşünmekten kendimi alamadım.

Özbekler kurutulmuş meyve ve sebze hatta peynir yiyorlar. Çok düzenli tezgahlar ve fiyat her yerde aynı. Belli bir düzen var. Nüfus fazla olmadığı için öyle üstünüze doğru gelen insanlar yok. En hevesli olduğum konu doğal tohumları alıp götürmek. Ve başardım.

Ayrıca emayeden tencereler tavalar ilgimi çekiyor.

Küçük bir tas buradan benimle birlikte geldi. Ivır zıvır herşey var. Pazardan otele dönüyoruz. Anne kız bizi gelip aldılar.Yanımızda Ruslardan kalma üç katlı eski bir apartmanın ikinci katında oturuyorlar. Nasıl sağlam bir yapıysa o yıllardan beri hala ayakta.Evin arka bahçesinde çocuklar oynuyor.Eski İstanbul evlerine benziyor. Tavanlar yüksek ve büyük bir doğal gaz kazanı ortada. Kışın sıcak yazın klima olarak kullanılıyormuş.

Hemen bize mantı yapmaya başladılar.Hamurlar açıldı,özel bir tencerede buharda pişiriliyor.Böyle bir misafirperverlik uzun zamandır görmedik. Herşey eskiden kalma.

Ve nefis lezzet. Ayrıca bize giderken hediye de verdiler. Bizim adetlerimizin nereden geldiği belli.

Sanki yıllardır bizleri tanıyorlar.Çok mutlu olduk. Otelde hep birlikte bizleri geçirdiler. Ayrılmak zor oldu. Otel yetkilisi bayan da o kadar içtendi ki..

Şükür bizi tren garına kadar geçirdi. Çok güzel bir gar.Trende yine dört kişilik bir kompartımanda Taşkent’e döndük. Artık taksi konusunda tecrübeliyiz.Yine aynı otele “Grand Art” a döndük. Ertesi gün Urgenç’e uçacağız. En batı uç.