İpek Yolu 4 / Kokand / Fergana

Khudoyar Han’ın sarayını yaklaşık iki saatte geziyoruz. Nereye baksak ince ince işlemeler.Nasıl bir emek harcanmış. Giriş kapısında restorasyon çalışmaları devam ediyor.Özbek bir hanım benimle resim çektirmek istiyor. Seyahatimiz sırasında bu tür istekle bolca karşılaştık. Ana kapı çok büyük ve heybetli belli bir saatte kapatılıyor.Üç beş kuruş kazanmak isteyen bir genç elinde fotoğraf makinası ile resim çekiyor.Biz de kırmıyoruz.

Trende Taşkent-Kokand

Buradan ayrılmak zor.Büyülü sanki. Parkta yürüyoruz. Özbekistan’da sıkça rastladığımız Güzellik Salonundan bir gelin çıkıyor.Genç güzel bir kız. Gelinlik pek yakışmış.Şükür bizi Jami Camiine (Cuma Camii) götürüyor.Kokand’a bir dönem kısa zamanda 200 camii inşa edilmiş. Bizim camilerimiz minarelerini içlerinde barındırır.Oysa burada minare hep ayrı. Avlunun ortasında.22m.yüksekliğinde ve çok zarif.

98 Adet bir tür Karaağaçtan yapılmış sütunları ve muhteşem süslü tavanları.1805’te Kokand Hükümdarı tarafından yaptırılmış.Yapımında 200 usta çalışmış. Kokandlılar bu yapıyla ne kadar övünse azdır.

Yolumuz XVIII.yüzyılda yapılan Norbut Bıy Medresesine doğru. Kubbeleri muhteşem bir mavi sunuyor. Medresin arkasında yerleşim yerleri ve kabristan var. Benim en çok ilgimi mezar taşları çekiyor.Mezarlar bizim gibi toprak kaplı değil.Kapalı tuğla örülmüş.Hatta bazılarında cam pencereler var. Müslüman Mezarlığı.

Yavaş yavaş gece çöküyor. Biraz da şehrin dar sokaklarında dolaşıyoruz.Birbirinden güzel tarihi tahta kapılara hayran olmamak elde değil.Tek katlı olan evlerin birkaçının ortak bir kapısı var. O da büyük bir avluya açılıyor. Or’da adlı restoranda güzel bir akşam yemeği yiyor ve otelimize dönüyoruz. Tantanalar Sarayı ilgimizi çekiyor. Düğün salonuymuş.

Biz yemek yerken gelin damat alayı arabalarının kornasına basa basa geliyor.Polis gürültüye müdahale edince biraz tatsızlık oluyor ama kısa zamanda olay yatışıyor.