FİNLANDİYA –Joensuu-12-18 EYLÜL-2011

Helsinki’den 15.12 te kalkan trenimiz 4 saat sonra Joensuu’ya vardı. Tren çok modern. Kablosuz internet ağı olduğu için bilgisayar kullanabildik. Gittiğini anlamıyorsunuz. Hiç sarsmadı.19.00 civarında Joensuu garındaydık. Küçük ve sevimli bir şehir.

İnternetten yer ayırttığımız yürüyerek Atrium otele gittik. Altı bar olan, karmakarışık kapılar ve iç karartan renkler. Birtakım merdivenlerden yukarı odamıza çıktık. Otellerin internette göründükleri gibi olmadığı gerçeğini bir kez daha yaşadım. Odalar çok dar.Herhalde bu otelin en sevimli yanı her söylenileni tekrar eden kocaman bir kafesteki papağan….Bir gün yolunuz buralara düşerse bu oteli önermem.Akşam yemeğini otelin yakınında daha sonra öğrendiğimize göre buranın  iyi restoranı olan “Rosso”da yedik.Daha çok İtalyan yemekleri var.

Ertesi gün Helsinki de de rasladığımız Sokos otele geçtik. Düzgün bir otel ama diğerinin bir misli fiyatı var.

Finliler tatlı ve tuzluyu bir arada yiyorlar. Benim damak tadıma uyduğu için beğendim.Finlandiya her yanı ormanlarla kaplı bir ülke.Yerlerde her çeşit mantar var.Orman konusunda çok gelişmişler.Örneğin bir ağacı kesmeye karar verdiklerinde önce üzerindeki canlı ları başka bir ağaca taşıyor sonra kesiyorlarmış.Joensuu ‘da yürüyerek gezebilirsiniz.Bol bol tekneler ,gemiler var.Evler ağaç malzemenin fazla kullanıldığı yapılar.Hatta kiliseler ve büyük yapılar bile.Dikkatimi çeken bir şey de herhalde hava kirliliği sıfır olduğu için berrak hava.

Joensuu’ya yaklaşık 30 kilometre uzakta “Eno”diye bir köy var. Buradaki bir öğretmen ilkokul müzik öğretmeni sınıfında başlattığı ağaç dikme projesini önce ülkeye sonra da bütün dünyaya benimsetmiş. 2017 yılına kadar kurduğu ENO kuruluşuna üye olan dünyadaki tüm okullar 100 milyon ağacı dikmeyi hedefliyorlar. Tabiî ki bu olay iklim değişikliği için alınabilecek en önemli önlem.Bir kişi ne yapabilir denmemeli….

Dünyada en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip ülke Finlandiya. Okulları o kadar güzel o kadar ev gibi ki şaşırdım. Burada öğrencinin okumaması mümkün değil. Sınıflar ev gibi. Öğrenciler ayakkabılarını dışarıda çıkarıyorlar. Çorapla sınıfa giriyorlar. Koridorlarda musluklar var. Bol bol deney yapıyorlar. Okul yemekhanesinde çocuklar yemek tepsilerindeki her şeyi temizleyerek yıkamaya hazır hale getiriyorlar.Sorumluluk.Düzgün vatandaş olmada atılan ilk adımlar.Aynı şekilde bir öğretmenin eğitimi de uzun ve zorlu bir yol.Ülkem için üzüldüm.Çok zamanımız var.Umarım biz görmeyiz bir gün  bizim çocuklarımız bu olanaklara sahip olur.

Bisiklet yaygın. Finliler kırmızıyı seviyor. Duru ve berrak bir tenleri var. Nüfus olarak da az oldukları için sokaklar çok sakin aynı insanlar gibi. Sokaklarda okuma odaları var. Günlük gazeteleri okuyorlar. Okudukları kitapları da bir kutuya atıyorlar. Sonra başkaları okusun diye.

Kış mevsimine girildiği için gemi turları yapılmıyor.”Koli Park” diye ormanlara gidiyoruz. Şahane manzaralar. Her şey ekolojik. Aslında bu ülkenin her yanını dolaşmalı diye düşünüyorum.